Sursa: Colorwheelco.com |
Roata culorii
este un ghid pentru utilizarea culorii in gradina. Este bazata pe originala roata
a culorii publicata in 1766 de gravorul britanic Moses Harris intr-un volum
subtire intitulat “The natural sistem of
colors/ Sistemul natural al culorilor”.
Harris bazeaza sistemul acesta pe
ordinea culorilor in curcubeu – rosu, oranj, galben, verde, albastru si violet,
deoarece “daca rosul si galbenul sunt combinate impreuna vor forma portocaliul”
– a observat acesta intr-o compozitie de culori in progresia lor naturala de la
rosu la rosu-portocaliu, la oranj, la galben-oranj, la galben etc., lucru care
i-a sugerat ideea de diagrama circulara. Din acest motiv a plasat portocaliul
intre parintii lui (rosu si galben). Astfel a fost logic ca verdele isi are
locul intre galben si albastru si violetul intre albastru si rosu. Acest
aranjamant arata clar “conexiunile armonioase” dintre culorile alaturate care
au in comun un anumit pigment. Harris a considerat ca toate tonurile si
nuantele de protocaliu sunt armonioase. Situat intre rosu si portocaliu si
continand pigmente ale ambilor parinti era considerat ca fiind un membru al
ambelor familii motiv pentru care se combina armonios cu ele. Armonia este bazata
pe asemanare. In gradina si nu numai efectul armoniei induce o stare de
serenitate si liniste. Prea multa armonie poate deveni plictisitoare.
Contrastul care este bazat pe diferente
are efectul opus si poate fi surprinzator, incitant si discordant. Harris a
lasat notite care afirmau ca un contrast extrem intre culori aflate diametral
opus unele de altele, pe roata culorii cum ar fi: rosu si verde, galben si
violet, albastru si portocaliu, creaza un efect indraznet cu un impact puternic
asupra ochiului. Plasate una langa alta aceste culori complementare vor fii
intotdeauna in centrul atentiei.
Constrastul si armonia reprezinta
elementelr de baza ale fiecarei forme artistice. Nu exista altfel de utilizare
a culorii decat acesta. Roata culorii ne arata care culori se aseamana, astfel
fiind armonioase si care difera intre ele, astfel fiin contrastante.
Chiar daca exista mult mai multe tonuri
si nuante in lumea naturala si cea artificiala decat ar incapea pe orice roata
a culorii, acestea isi au totusi locul undeva in acest continuu de tonuri
asemenetoare. Este de competenta peisagistinor si a artistilor in general de a
studia culorile si de a intelege unde le este locul.
Un lucru important il reprezinta
incadrarea verdelui delicat al foliajului de la inceputul primaverii in schema
coloristica a gradinii. Trebuie retinut ca aceasta nuanta nu va fi aceasi cu
cea a foliajului de la mijlocul verii. Primavara verdele contine un procent mai
mare de galben, astfel balanta se inclina mai mult spre aceasta parte de verde.
Chiar daca nu gasim exact aceasi nuanta pe roata culorii stim cam unde ii este
locul.
In timp ce artistii trebuie sa-si
compuna singuri nuantele, natura pune la dispozitia peisagistilor o gama
infinita de culori pure, tonuri deschise, inchise nuante si pasteluri. Roata
culorii a gradinarului ofera o gama extinsa de tonuri si nuante. Tonurile
progresiv mai deschise apar in cercuri concentrice aflate spre mijlocul rotii
culorii, iar tonurile mai inchise progreseaza pe masura ce ne indreptam spre
exterior.
Cum folosim roata culorii?
1. Primul pas consta in analizarea
gradinii existente. Aici este inclusa operatiunea de incadrare a culorilor pe
care le putem observa in amenajare in conformitate cu nuantele existente pe
roata culorii. Nuantele foliajului si a florilor vor fi incadrate cat ai exact
pe roata culorii in funtie de intensitate si nuanta.
2. Creerea contrastului: un lucru care
este recomandat intr-o gradina este alegerea unei culori favorite in gradina
sau in amenajarea existenta si identificarea corespondentului acestuia pe roata
culorii. Odata identificata indicatorul se va roti spre aceasta. Pentru un
contrast vibrant se va consulta sageata diagramei din mijlocul rotii. Acesta va
indica catre culoare complementara care este situata in directia diametral
opusa.
Daca culoarea aleasa este reprezentata
de tonuri relativ pure de galben se va observa ca diametral opus de acesta se
afla tonurile de violet. Intr-o gradina exemplarele de viola odorata
contrasteaza armonios cu galbenul primulelor. Un contrast de vara poate include
Hemerocallis potocaliu combinat cu Echinops ritro care produce inflorescente
globuloase albastre foarte decorative. Fructele rosii vor reprezenta totdeauna
un element decorativ aparte in cazul in care acestea vor fi purtate de ramuri
pe tot parcursul iernii. Acestea pot fi puse cel mai bine in valoare in
momentul in care sunt proiectate pe un foliaj sempervirescent.
3. Crearea armoniei. Pentru a crea
armonie in gradina se vor alege culorile alaturate de pe roata culorii. Chiar
daca pe roata culorii se pot identifica sapte deschideri adiacente se recomanda
limitarea gamei de culori la trei sau patru, cum ar fi: violet, albastru-violet
si rosu-violet. Asemanarea duce la armonie. Nuantele de rosu care contin
albastru pot fi utilizate cu succes in combinatie cu nuantele familiei
tonurilor de violet.
Rosul reprezinta o culoare dificil de
menajat in gradina si reprezinta si o culoare primara. Rosul care contine
albastrul si rosul care contine protocaliu constituie nuante foarte diferite si
din acest motiv rareori sunt armonioase in momentul combinarii. Chiar daca nu
gasim pe roata culorii nuante de rosu pe care o avem in gradina, putem consulta
roata pentru a determina daca nunata noastra de rosu este o nuanta calda
(contine portocaliu) sau o nuanta rece (contine albastru).
4. Realizarea compromisului. Reprezinta
factorul cheie in orice amenajare de succes. Roata culorii se utilizeaza mai
mult ca si un punct de referinta care iti vor face ochii mai perceptivi la
diferitele tonuri de culoare, iar perceptia utilizatorului va fi mai agera.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu