joi, 1 decembrie 2011

Roata culorii pentru peisagisti si gradinari


Sursa: Colorwheelco.com
Roata culorii este un ghid pentru utilizarea culorii in gradina. Este bazata pe originala roata a culorii publicata in 1766 de gravorul britanic Moses Harris intr-un volum subtire intitulat “The natural sistem of colors/ Sistemul natural al culorilor”.
Harris bazeaza sistemul acesta pe ordinea culorilor in curcubeu – rosu, oranj, galben, verde, albastru si violet, deoarece “daca rosul si galbenul sunt combinate impreuna vor forma portocaliul” – a observat acesta intr-o compozitie de culori in progresia lor naturala de la rosu la rosu-portocaliu, la oranj, la galben-oranj, la galben etc., lucru care i-a sugerat ideea de diagrama circulara. Din acest motiv a plasat portocaliul intre parintii lui (rosu si galben). Astfel a fost logic ca verdele isi are locul intre galben si albastru si violetul intre albastru si rosu. Acest aranjamant arata clar “conexiunile armonioase” dintre culorile alaturate care au in comun un anumit pigment. Harris a considerat ca toate tonurile si nuantele de protocaliu sunt armonioase. Situat intre rosu si portocaliu si continand pigmente ale ambilor parinti era considerat ca fiind un membru al ambelor familii motiv pentru care se combina armonios cu ele. Armonia este bazata pe asemanare. In gradina si nu numai efectul armoniei induce o stare de serenitate si liniste. Prea multa armonie poate deveni plictisitoare.
Contrastul care este bazat pe diferente are efectul opus si poate fi surprinzator, incitant si discordant. Harris a lasat notite care afirmau ca un contrast extrem intre culori aflate diametral opus unele de altele, pe roata culorii cum ar fi: rosu si verde, galben si violet, albastru si portocaliu, creaza un efect indraznet cu un impact puternic asupra ochiului. Plasate una langa alta aceste culori complementare vor fii intotdeauna in centrul atentiei.
Constrastul si armonia reprezinta elementelr de baza ale fiecarei forme artistice. Nu exista altfel de utilizare a culorii decat acesta. Roata culorii ne arata care culori se aseamana, astfel fiind armonioase si care difera intre ele, astfel fiin contrastante.
Chiar daca exista mult mai multe tonuri si nuante in lumea naturala si cea artificiala decat ar incapea pe orice roata a culorii, acestea isi au totusi locul undeva in acest continuu de tonuri asemenetoare. Este de competenta peisagistinor si a artistilor in general de a studia culorile si de a intelege unde le este locul.
Un lucru important il reprezinta incadrarea verdelui delicat al foliajului de la inceputul primaverii in schema coloristica a gradinii. Trebuie retinut ca aceasta nuanta nu va fi aceasi cu cea a foliajului de la mijlocul verii. Primavara verdele contine un procent mai mare de galben, astfel balanta se inclina mai mult spre aceasta parte de verde. Chiar daca nu gasim exact aceasi nuanta pe roata culorii stim cam unde ii este locul.
In timp ce artistii trebuie sa-si compuna singuri nuantele, natura pune la dispozitia peisagistilor o gama infinita de culori pure, tonuri deschise, inchise nuante si pasteluri. Roata culorii a gradinarului ofera o gama extinsa de tonuri si nuante. Tonurile progresiv mai deschise apar in cercuri concentrice aflate spre mijlocul rotii culorii, iar tonurile mai inchise progreseaza pe masura ce ne indreptam spre exterior.

Cum folosim roata culorii?

1. Primul pas consta in analizarea gradinii existente. Aici este inclusa operatiunea de incadrare a culorilor pe care le putem observa in amenajare in conformitate cu nuantele existente pe roata culorii. Nuantele foliajului si a florilor vor fi incadrate cat ai exact pe roata culorii in funtie de intensitate si nuanta.
2. Creerea contrastului: un lucru care este recomandat intr-o gradina este alegerea unei culori favorite in gradina sau in amenajarea existenta si identificarea corespondentului acestuia pe roata culorii. Odata identificata indicatorul se va roti spre aceasta. Pentru un contrast vibrant se va consulta sageata diagramei din mijlocul rotii. Acesta va indica catre culoare complementara care este situata in directia diametral opusa.
Daca culoarea aleasa este reprezentata de tonuri relativ pure de galben se va observa ca diametral opus de acesta se afla tonurile de violet. Intr-o gradina exemplarele de viola odorata contrasteaza armonios cu galbenul primulelor. Un contrast de vara poate include Hemerocallis potocaliu combinat cu Echinops ritro care produce inflorescente globuloase albastre foarte decorative. Fructele rosii vor reprezenta totdeauna un element decorativ aparte in cazul in care acestea vor fi purtate de ramuri pe tot parcursul iernii. Acestea pot fi puse cel mai bine in valoare in momentul in care sunt proiectate pe un foliaj sempervirescent.
3. Crearea armoniei. Pentru a crea armonie in gradina se vor alege culorile alaturate de pe roata culorii. Chiar daca pe roata culorii se pot identifica sapte deschideri adiacente se recomanda limitarea gamei de culori la trei sau patru, cum ar fi: violet, albastru-violet si rosu-violet. Asemanarea duce la armonie. Nuantele de rosu care contin albastru pot fi utilizate cu succes in combinatie cu nuantele familiei tonurilor de violet.
Rosul reprezinta o culoare dificil de menajat in gradina si reprezinta si o culoare primara. Rosul care contine albastrul si rosul care contine protocaliu constituie nuante foarte diferite si din acest motiv rareori sunt armonioase in momentul combinarii. Chiar daca nu gasim pe roata culorii nuante de rosu pe care o avem in gradina, putem consulta roata pentru a determina daca nunata noastra de rosu este o nuanta calda (contine portocaliu) sau o nuanta rece (contine albastru).
4. Realizarea compromisului. Reprezinta factorul cheie in orice amenajare de succes. Roata culorii se utilizeaza mai mult ca si un punct de referinta care iti vor face ochii mai perceptivi la diferitele tonuri de culoare, iar perceptia utilizatorului va fi mai agera. 

Niciun comentariu: